Verdieping en/of verrijking van de leerstof
In ons team is een extra leerkracht(opgeleid als talentbegeleider) beschikbaar om met kinderen de verdieping op te zoeken en te werken aan hun eigen leerdoelen. Dit doen we in de plusgroep van school. We bieden kinderen één uur in de week de gelegenheid om op een andere manier met leerstof bezig te zijn.
In overleg met ouders, leerkrachten en IB wordt besloten of een kind naar de plusgroep kan. Op maandag en dinsdag zijn er verschillende plusgroepen per leeftijd, die dan 1 uur met elkaar werken. Dan filosoferen we en leren we discussiëren en mening vormen. We bespreken rekenraadsels en puzzels die we hebben gemaakt. Zo stimuleren we ons creatief denkvermogen en doorzettingsvermogen. Centraal staat het leren leren en het samen nadenken over extra uitdaging die het kind nodig heeft. Leren analyseren, verbanden leggen en op basis van “hogere orde denk-vragen” nieuwe kennis creëren.
De kinderen stellen hun eigen leerdoelen op en mogen meedenken over welke onderwerpen ze iets willen leren. We werken 6-8 weken aan een project. Aan het eind van de periode wordt dit project gepresenteerd en evalueren we wat de kinderen hebben geleerd. We hebben bijvoorbeeld gewerkt aan de volgende projecten: de rechtbank, leren leren, mijn eigen dierentuin en planeten.
De kinderen werken thuis aan hun pluswerk (het huiswerk van school hebben ze vaak op school al af of is niet aanvullend voor deze kinderen).
In de klas werken de kinderen uit plusmaterialen van de methoden en er is een kist ‘Levelwerk’ met allerlei materialen om deze kinderen uit te dagen.
Heeft een kind nog meer uitdaging nodig en vindt het weinig aansluiting bij zijn klasgenoten, dan kan het zijn dat we denken aan hoogbegaafdheid. Het is dan ook mogelijk dat het kind naar de verrijkingsklas van de PCBO Baarn-Soest gaat. Dit kan alleen in overleg met de intern begeleider. Deze stichtingsbrede verrijkingsklas is één dag in de week op een andere school, met kinderen van diverse scholen.