Wanneer ouders problemen ervaren op school of een klacht hebben, zullen zij deze allereerst met de betrokken leerkracht of schoolleiding bespreken. Als dit niet naar tevredenheid verloopt, kunnen ouders contact opnemen met de vertrouwenscontactpersonen van de school. Dit zijn juf Marian en juf Johanneke. Deze contactpersoon doet geen uitspraken over de klacht. Niet naar school toe, maar ook niet naar ouders toe. De contactpersoon biedt een luisterend oor, stelt zich meedenkend op en kan indien gewenst doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon van de Stichting, Marleen Versteege-Verschoor. Ouders kunnen ook zelf contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de stichting. Dit kan via mailadres: de.reis.marleen@gmail.com.

Marleen stelt zich hieronder voor:
Mijn naam is Marleen Versteege-Verschoor en ik ben gecertificeerd vertrouwenspersoon, ingeschreven bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen. Ook begeleid ik mensen na een rouw of verlieservaring. De Stichting PCBO ken ik niet uit eigen ervaring, ik ben ook niet werkzaam op één van de scholen, dit kan een voordeel zijn bij het nemen van de stap om mij te benaderen voor een gesprek. De school wil een veilige , prettige plek zijn voor zowel kinderen, personeel als ouders. Toch kan het voorkomen dat er een situatie ontstaat waarin behoefte is aan een vertrouwelijk gesprek. Wat kan ik als vertrouwenspersoon betekenen? 

Als vertrouwenspersoon wil ik een luisterend oor bieden bij ongewenste omgangsvormen (zoals pesten, (seksuele)intimidatie, discriminatie en agressie) en integriteit. Een gesprek is vertrouwelijk en kan plaatsvinden op school, thuis of op een andere locatie of wandelend in het bos, de keus maken we samen. Ik ben onafhankelijk en objectief. Ik luister naar het verhaal, help om gedachten te ordenen en kijk samen met u naar eventuele vervolgstappen. Zo nodig kan ik ondersteuning bieden bij het zetten van die stappen. 

Wat daarna volgt, is afhankelijk van het probleem. Meestal kan een extra gesprek helpen om het probleem op te lossen. Soms zijn er andere stappen nodig. Dit zal in vertrouwen tussen de twee partijen worden besproken.

Bij een goede communicatie in de school hoort ook dat er duidelijkheid bestaat over de gang van zaken als u een klacht hebt. Natuurlijk is het mogelijk dat u het op school ergens niet mee eens bent. Uiteraard gaat u hiermee eerst naar de groepsleerkracht of naar de directeur. Mocht u niet tot een oplossing komen, dan kunt u het probleem voorleggen aan de contactpersoon van de school.

Hieronder vindt u de klachtenregeling van de stichting.
Klachtenregeling stichting PCBO Baarn Soest

De officiële klachtenregeling staat hieronder beschreven. Als u een klacht in wilt dienen, kunt u dat doen bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij onze school is aangesloten. Telefoon: 070 – 386 16 97
Website: www.gcbo.nl