Welkom in groep 1/2a en 1/2b

Het SchoolvoorbeeldGroep 1/2a en 1/2b, Groep 1/2a en 1/2b welkomsttekst

Welkom in onze kleutergroepen,

We hebben twee gezellige kleutergroepen met kinderen uit groep 2, groep 1 en kinderen die net instromen. Juf Esther en juf Claudia zijn de juffen van groep 1/2a. Juf Deborah is de juf van groep 1/2b. Ook hebben we juf Jennifer (onderwijsassistent) op school die de kinderen soms uit de klas haalt om met hen een spelletje te spelen en hen te ondersteunen of uit te dagen.

Met behulp van spelen en werken in de hoeken wordt het spelend leren ingezet. Elke zes tot acht weken hebben we een nieuw thema waar we met elkaar over leren. Verschillende hoeken worden ingericht met oog op het thema wat we op dat moment behandelen. Er is een themahoek, een rekenhoek, een taalhoek, een creahoek, een bouwhoek, een constructiehoek en ga zo maar door. 

We hebben bijvoorbeeld tijdens het thema ‘ziek zijn’ een huisarts, een apotheek en een ziekenhuis met operatiekamer en ziekenhuisbed waar de kinderen met opdrachten vrij kunnen spelen. Door middel van het spel leren de kinderen omgaan met andere kinderen en verschillende situaties. Ze worden door de verschillende situaties geprikkeld om mee te denken en actief mee te doen. Er worden bij de huisarts ‘patiënten’ opgemeten (rekenen meten) en recepten uitgeschreven (beginnende geletterdheid) die de ‘patiënten’ meenemen naar de apotheek. Bij de apotheek worden de pilletjes en drankjes gekocht (rekenen met geld), waarna deze mee worden genomen naar de huishoek. In de huishoek kan het ‘zieke’ kind in bed gaan liggen om weer beter te worden en te worden verzorgt door andere kinderen (rollenspel). In de apotheek wordt er ook geëxperimenteerd met ecoline. Er worden verschillende drankjes gemaakt (mengen van kleuren), met pipetjes (fijne motoriek) druppeltjes gelegd op een onderzoeksblad (patronen maken) en pilletjes geteld (resultatief tellen). In het ziekenhuis worden patiënten geopereerd en worden er verschillende tools gebruikt (denk aan bijvoorbeeld een stethoscoop) en benoemd (woordenschat). De visite aan het ziekenhuisbed kunnen beterschapskaarten schrijven (beginnende geletterdheid).

Zo zijn de kinderen onbewust bezig met verschillende ontwikkelgebieden en hebben ze ondertussen ontzettend veel plezier om met elkaar te spelen en van elkaar te leren. Tijdens het spelen en werken leren de kinderen ook om problemen op te lossen, samen te werken, creatief te denken, maar ook leren zij ict-kennis zoals programmeren op de chromebooks en ipads.

Er wordt ook bewust geleerd met elkaar. Tijdens een kringactiviteit worden er nieuwe cijfers, letters en doelen binnen het beginnend rekenen en beginnend taal aangeboden. Ook wordt de dag in de kring geopend met gebed, liedjes zingen en elkaar verhalen vertellen over bijvoorbeeld het weekend. 

De kleine kring (een klein groepje kinderen) wordt ingezet om kinderen individuele aandacht te geven, kinderen te ondersteunen en om kinderen wat meer uitdaging te geven als ze dit nodig hebben. De andere kinderen zijn ondertussen aan het spelen en werken in de hoek die zij op het digikeuzebord hebben gekozen. 

Wij spelen elke dag buiten en twee keer in de week gaan we rennen, klimmen, klauteren, springen, dansen en glijden in de gymzaal. Want tijdens het samen spelen en bewegen leren we ook veel van en met elkaar!

Zo zie je maar dat er genoeg te vertellen is over onze groepen. Wilt u nog meer weten? Kom gerust een keertje kijken! U bent van harte welkom in onze groepen!

Groetjes van groep 1 en 2!